sunnuntai 16. toukokuuta 2010

Itä-Viron kierros ja Tartto

Perjantai aamuna jatkettiin taas bussilla eteenpäin. Meillä oli edessä 5 tunnin kiertoajelu Itä-Virossa ja määränpää oli Tartto. Kieltämättä kiertoajelu ei aamulla houkutellut, mutta bussissa oli ilmastointi ja kun hotellin vierestä huoltoasemalta haettiin juotavaa, niin matka pääsi alkamaan.

Linja-auton ikkunasta tuli kuvattua yhtä sun toista, mutta kaikki ei kovin onnistuneita kuvia. Vähän ennen Avinurmen kylää oli juna, joka liikkuu vasta kesällä muistaakseni vain kerran.

Photobucket

ja Avinurmen puusepän verstaalle pysöhdyimme, kun kyseessä oli Puuseppien ryhmämatka. Itse innostuin enemmän kuvaamaan kattohaikaroiden pesimäpuuhia... Virossa onkin 9000 kattohaikaraa, joille on rakennettu pesimäpuita, kun savupiippuja ei riitä kaikille ;-D

Ja täältä matkasimme Peitpsijärven rannalle Mustveehen.Venäjä on tuolla toisella puoella, sadan kilometrin päässä eli Peipsi on Euroopan viidenneksi suurin järvi.

tosin hyvin lumisen talven jälkeen Itä-Virosta löytyi enemmänkin näitä uusia rantatontteja...

Photobucket

Tässä Alatskiven kartano, tyylikäs rakennus tämäkin

ja linnan puistosta pääsin kuvaamaan keltavuokkoja, joita näkyi teiden varsilla paljonkin.

ja pian tämän jälkeen saavuimmekin Tarttoon...

Tartossa on maailman suurin taskumatti,

Photobucket

jonka takana oli hotellimme Dorpat. Myös Dorpatissa on kylpylä, mutta ei uimista vaan hoitoja varten.

Näkymät hotellin ikkunasta Emäjoelle

vesi korkealla sielläkin,

Photobucket

kun ei rantakadulle päässyt kävelemään

ja katetulle torille, josta ostin edullisia vaatteita... kuvattu torin kiinni menon jälkeen.

Illalla menimme syömään ravintolaan... matkan varrella oli paikallinen "pisan torni"

Photobucket

ravintolan nimi oli Ruutikellari... Alkukuruoka, lohikeitto leivän sisällä, vei jo mennessään ja muita en muistanutkaan kuvata

PhotobucketPhotobucket

paitsi veljeni ja litran oluttuopin... mä en olisi tästä voinut juoda yhdellä kädellä ;-D

Photobucket

Ja shoppaillen vietimme lauantai päivän ja tänään lähinnä matkaten kotiin. Laivalla sentään päästtin jo paperiaskartelun makuun, kun pakattiin parit tuliaiset Riiviön kavereille.

Nyt maate, väsymys on melkoinen ;-D